Arta de a fi femeie (guest post)

Post scris de Adina Necula.

In decembrie anul trecut, cand Sorin m-a invitat sa realizez un guest post pentru blogul sau, ma gandeam sa abordez subiectul tendinte ciclice in moda, mai ales ca se apropia perioada Sarbatorilor si ar fi constituit o buna oportunitate pentru o trecere in revista a celor mai importante curente care au influentat de-a lungul timpului moda.

Iata ca de abia dupa doua luni (cu scuzele de rigoare) am reusit sa astern pe pagina de word cateva randuri si am decis sa ma opresc asupra artei de a fi femeie. Spun arta deoarece in toti acesti ani de cand sunt implicata activ in tot ceea ce inseamna universul modei din RO, am observat ca femeia romanca comporta trasaturi aparte, care o pozitioneaza din start undeva la pagina 5 din Libertatea.

Revolutia a adus cu sine o democratizare aparenta a pietei de retail, posibilitatea de a pasi in afara granitelor tarii fara nici un fel de retinere si de a face “shopping” la Paris sau Milano cu Vogue-ul in geanta si aratand cu degetul o anumita tinuta ce se dorea a fi recreata pe formele nu tocmai de model ale doamnelor cu pretentii de dive si nu in ultimul rand petrecerea timpului liber intr-o cafenea din Mall, rasfoind nonsalant o revista in care “haute-couture-ul imaginar” cu iz dambovitean si pene isi dadea ultima suflare.

Dupa 20 de ani de la caderea regimului comunist, m-as fi asteptat ca femeia din RO sa aiba capacitatea de a invata ceva. Informatia nu mai este nici pe departe un secret de stat, iar pentru a o accesa nu este necesara decat dorinta de a cunoaste. Revistele de moda exista si online, stilisti talentati avem cu prisosinta, magazine specializate care ofera si consultanta in ceea ce priveste stilul de asemenea, ca sa nu mai vorbim despre consilieri de imagine.

Din pacate, in Romania din moda nu s-a inteles decat un singur lucru si anume acela ca haina este croita cu un scop si pentru a atinge un scop. Indiferent de cat de multe articole ar citi, de cate emisiuni dedicate modei ar urmari sau de cat s-ar chinui un consultant de stil sa ii explice, femeia din Romania isi doreste un singur lucru: sa fie sexy. Nu degeaba costumele din latex au devenit uniforma in randul domnisoarelor care doresc sa se “lanseze” in muzica.

Indiferent daca sezonul trecut talia pantalonilor a urcat cativa centimetri, iar sezonul acesta tivul fustei s-a oprit in jurul rotulei, femeile aleg sa poarte acelasi tip de haine care dezvaluie in egala masura un decolteu generos (lucrat din greu in cabinetele de chirurgie plastica), picioare interminabile si pe alocuri cate un decupaj “strategic” plasat in zona abdominala (ca nu degeaba si-au pierdut timpul pe la sala de fitness).

Mai mult decat atat, aspectul este dictat de un scop precis: trebuie sa impresionez persoana x, sa obtin ceva de la y sau sa intimidez putin pe z. In acest caz scopul dicteaza garderoba: colanti cu un numar mai mic, rochii cat mai mulate astfel incat nici un contur al siluetei sa nu scape privirii atente a barbatilor, mult satin si cristale Swarovski presarate pe absolut orice, oricand si oricum. Totul trebuie sa sara in ochi, sa fie cat mai ostentativ cu putinta si sa anunte inca de la intrarea in club prezenta damelor.

Iar pentru ca tot am ajuns in punctul terminus unde moda din RO isi face simtita prezenta (si anume clubul.. de fite), intalnim un alt aspect: spiritul de competitie. Pe ringul de dans sau in separeuri se da o lupta crancena intre femei, violenta remarcandu-se atat prin vestimentatie, cat si prin machiaj sau atitudine.

Surprinzator este faptul ca in cele din urma, absolut toate “divele” artificial create de media, ajung sa pozeze in femei indraznete (vulgaritatea si ostentatia se traduc prin “indrazneala”), de cariera (a se citi detinerea unui salon de coafura sau cosmetica) si puternice (adevarate amazoane ale Dorobantiului).

In mod constant in Romania tot ceea ce tine de educatie, valori, bun gust, rafinament este respins, lasand locul kitsch-ului si non-valorilor. Misterul feminin devine o notiune abstracta pentru RO, arta seductiei se vinde la sex shop, machiajul este invatat in toaleta clubului, iar unghiile false inmuiate in glitter devin esenta stilului.

Rezultatul: femeia accesoriu la bratul unui domn dotat cu carduri, care cumpara mecanic, zambeste mecanic si respira mecanic.

8 păreri la “Arta de a fi femeie (guest post)

  1. Pingback: “Arta de a fi femeie” – guest post la Sorin Rusi « Adina Necula

  2. Pingback: uberVU - social comments

  3. Mimi

    Din cate am auzit se prezice o noua era glaciara, asadar este posibil ca aceasta specie de femeie de Dorobanti sa fie pe cale de disparitie avand in vedere numarul redus de cm al hainelor si netezimea creierului, deci mai avem o sansa.

  4. elaine

    Rafinament,bun gust….ce vorbesti asa ceva nu exista pentru specia „pitipoanca de companie”,ai perfecta dreptate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *