13
Oct
2014

HiTech, HiFi, electric şi autonom: tehnologia schimbă experienţa din automobil

O evoluţie tehnologică fără precedent schimbă modul în care ne raportăm şi utilizăm automobilul. În 1994 debuta primul sistem de navigaţie pe un automobil european, pe BMW Seria 7. În numai 20 de ani maşina s-a transformat dintr-un simplu mijloc de transport, într-un spaţiu al experienţelor prin elemente precum iDrive, interent şi Apps, sisteme de sunet HiFi şi funcţii multimedia.

Conducătorul auto rămâne însă în prim plan. Fie că împrumută şi adaptează tehnologie militară de avangardă, aşa cum sunt Head-Up Display (HUD) şi Night Vision, fie că dezvoltă noi teritorii aşa cum este sistemul de pracare 100% autonom sau sistemul de asistenţă pentru faza lungă (High Beam Assist), experienţa de la volan promite să fie una mai confortabilă şi mai sigură. Automobilul devine tot mai inteligent pe baza sistemelor de senzori complecşi (radar şi video) şi poate susţine manevrele conducătorului auto sau să ofere informaţii importante în funcţie de situaţia de condus.

1. ConnectedDrive, automobilul conectat şi inteligent

BMW ConnectedDrive, alături de EfficientDynamics, este una dintre direcţiile principale de dezvoltare pentru tehnologiile mărcii. ConnectedDrive se referă acum la sistemele care fac legătura între conducătorul auto, maşină şi mediu. Încă de la început BMW a fost în avangardă în ceea ce priveşte aceste tehnologii – a fost primul producător din Europa care a oferit automobile echipate cu sisteme de navigaţie, pentru ca ulterior să dezvolte sisteme precum iDrive, NightVision, Head-Up Display, să ofere în premieră posibilitatea conectării Apple iPod la automobil şi servicii de internet (toate acestea disponibile şi în România). De la primii paşi realizaţi în acest domeniu, în anii 70, tehnologiile BMW ConnectedDrive s-au dezvoltat în trei direcţii: siguranţă (sisteme precum Lane Channge Warning), comfort (Head-Up Display) sau entertaiment (conectarea iPod-ului în automobil).

Evoluţia BMW ConnectedDrive

Încă din prima parte a anilor ’70, BMW făcea primii paşi în dezvoltarea sistemelor electronice pentru automobile. Se remarcau pentru început inovaţii tehnologice care aveau ca scop strângerea de informaţii despre mediul înconjurător care apoi să fie furnizate şoferului pentru ridicarea nivelului de siguranţă activă. Toată această activitate de cercetare a avut ca punct central sistemele de control al şasiului, aşa cum sunt sistemul de asistare a frânării ABS (1979), sistemul de control automat al stabilităţii (+ tracţiunii) cu intervenţia frânei (= ASC+T, 1989) şi sistemul de control dinamic al stabilităţii (= DSC, 1999). În prezent, sistemele BMW ConnectedDrive – printre care se numără sistemul de avertizare în caz de coliziune cu funcţia de frânare sau sistemul BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină şi funcţia de recunoaştere a pietonilor şi animalelor mari- extind siguranţa activă a modelelor BMW şi au o contribuţie importantă în prevenirea accidentelor. Pe lângă toate acestea, sistemele de asistare a conducătorului – precum tempomat activ cu funcţia Stop & Go sau asistare la parcare – adaugă un grad mai mare de confort în utilizarea zilnică a automobilului.

Baza pentru toate acestea şi pentru multe alte dezvoltări ulterioare a fost interacţiunea dintre automobil şi mediul înconjurător. Senzorii inteligenţi monitorizează mediul şi sunt capabili să recunoască obiecte precum alte maşini sau pietonii. După introducerea primului computer de bord cu senzor extern de temperatură (1980) şi după premiera mondială a primului sistem de control al distanţei de parcare (1991), BMW a început echiparea cu primele sisteme integrate de navigaţie din Europa, în 1994.

Conectarea telefoanelor mobile între automobile şi Service Centre a permis transmiterea unei cantităţi mai mari şi mai exacte de date către automobil şi a fost baza pentru multitudinea de servicii BMW Assist*. Oficial, termenul „BMW ConnectedDrive” a avut premiera la ediţia 1999 a Salonului Auto de la Frankfurt. Pe lângă numeroasele teme de cercetare şi dezvoltare, printre opţiunile BMW Assist* nou disponibile se numărau şi Information Service (un adevărat serviciu concierge prin telefon), Emergency Call (o noutate la acea vreme în Europa) şi Traffic Information. În 2003, BMW ConnectedDrive Teleservices se extindea cu noi servicii de siguranţă şi confort.

Încă din anii ’80, prima implementare a telemetriei a permis inginerilor BMW din Formula 1 să urmărească în timp real, prin conexiune wireless, ceea ce se petrece în monopost pentru a identifica rapid orice problemă apărută. Acum, pe baza acestei tehnologii inovatoare, automobilul BMW ştie singur când este necesară o intervenţie de întreţinere şi va transmite imediat datele importante către departamentul BMW TeleServices* în cazul unei defecţiuni tehnice. Dacă este necesar, personalul BMW TeleServices* poate accesa electronica automobilului şi poate rectifica de la distanţă anumite probleme.

O altă direcţie de dezvoltare în portofoliul de produse BMW ConnectedDrive – se află într-o continuă creştere – este cea de infotainment. În 1995, BMW a devenit primul constructor de automobile care a oferit funcţii TV în compartimentul pasagerilor. În 2001, BMW Online a devenit primul portal de pe web pentru automobile, pentru ca, în 2004, BMW să ofere o altă premieră mondială: prima interfaţă iPod complet integrată într-un automobil. Din 2008, BMW a devenit primul constructor de automobile care furnizează acces la internet, complet integrat în maşină şi disponibil gratuit. Din 2010 orice automobil BMW sau MINI se poate conecta la internet prin intermediul telefonului mobil al utilizatorului, beneficiind astfel de o serie de funcţii unice integrate în pachetul Apps.

Care este viitorul BMW ConnectedDrive?

Aşa cum demonstrează concept-car-ul BMW Vision ConnectedDrive, automobilul va deveni, în viitor, o parte integrată dintr-o serie de reţele de comunicare, inclusiv internet. Aceste sisteme nu vor face doar legătura între automobil şi lumea exterioară, ci prin funcţii inteligente de filtrare şi sortare vor oferi doar informaţiile cu adevărat relevante pentru conducătorul auto, asigurând astfel un maxim de atenţie asupra traficului. Accentul este pe furnizarea informaţiei exacte la momentul oportun.

Repere în istoria BMW ConnectedDrive

1994. Primul sistem de navigaţie în Europa
1995. Funcţie TV în automobil (premieră mondială)
1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în USA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil
2001. iDrive (premieră mondială)
2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)
2003. BMW Teleservices – extinde BMW Assist
2004. Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)
2004. Head-up Display
2008. Primul automobil cu browser web integrat (premieră mondială)
2010. BMW Apps şi MINI Apps (premieră mondială)
2010. MyBMW Remote
2011. BMW Live sau extensie BMW Online cu funcţii precum Google Street View sau Panoramio (premieră monidială)
2013. Primul automobil cu sistem de navigaţie care propune rute folosind mijloacele de transport în comun.
2014. Compatibilitate cu smart watches – Samsung Galaxy Gear pentru modelele BMW i.

2. HiTech – Internet şi Apps, aplicaţii preluate din telefonul mobil

BMW Group a fost primul producător care a oferit în România aplicații internet în automobil. Una dintre cele mai importante direcții de dezvoltare este funcția Apps, care permite utilizarea aplicațiilor de telefon și a conexiunii de internet a telefonului mobil direct în automobil. Noi funcții, care până acum nu erau disponibile într-un autoturism, devin dintr-o dată deosebit de accesibile: webradio, music on-demand sau chiar și funcții social media precum Facebook, Twitter sau foursquare.

IMG_5771

Conceptul BMW Group permite integrarea în automobil a aplicaţiilor, nu numai cele proprii BMW Connceted sau MINI Connected, dar şi al celor third-party, create de dezvoltatori externi. Aceasta deschide noi oportunităţi utilizatorilor de a se bucura de funcţii noi, chiar şi după ce au achiziţionat automobilul, fără a fi nevoie de modificări ale maşinii. Pentru aceasta este suficient ca noua aplicaţie să fie încărcată pe telefonul mobil şi acesta să fie cuplat prin cablu USB cu automobilul.

În sprijinul acestor aplicaţii BMW Group are deja trei centre de dezvoltare în cadrul birourilor de dezvoltare şi cercetare din Mountain View (USA), München (Germania), Shanghai (China). Universul aplicaţiilor este în continuă expansiune şi sunt funcţionale cu toate automobilele care au funcţia Apps instalată, indiferent de anul de fabricaţie. Principala direcţie de dezvoltare este în zona audio. Următoarele aplicaţii sunt disponibile în România pentru muzică: Aupeo! şi Deezer. Pentru webradio sunt oferite webradio din BMW Connect,TuneIn Radio; pentru ştiri – Sticher Radio, n-tv; pentru audiobooks – Audible şi Snipy. Funcţii social media sunt asigurate prin integrarea Facebook, Twitter sau Glympse.

Aplicaţia de iPhone GoPro este compatibilă şi pentru BMW, astfel că utilizatorul poate comanda camera GoPro direct din automobil, cu preview pe ecranul iDrive (doar pentru GoPro Hero 3+). M Laptimer este o aplicaţie de telemtrie completă: înregistrează date complete în timpul condusului sportiv – de la unghiul volanului, viteză sau apăsarea pedalelor de acceleraţie şi frână, la forţele G sau consum.

BMW are o tradiţie lungă de inovaţii în acest domeniu. Alături de integrarea extinsă a aplicaţiilor de telefon mobil pentru iOS şi Android, acesta include şi funcţii care au la baza conectarea automobilului la internet fie printr-un telefon, fie printr-un SIM integrat. Sunt asigurate astfel funcţii precum Google Street View, Google Maps Search cu integrare în sistemul de navigaţie. De asemenea, începând cu martie 2015, BMW realizează o nouă premieră mondială: va fi primul automobil din lume care realizază update-ul automat al hărţilor de navigaţie on-line şi primul automobil care utilizează o conexiune de date integrată 4G.

1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în USA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil
2001. iDrive (premieră mondială)
2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)
2004 . Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)
2008. BMW Seria 7 este primul automobil cu browser integrat
2010 (1 septembrie). MINI Connected (premiera mondială) oferă serie de servicii on-line (Facebook, Twitter, RSS Reeder, WebRadio). Este disponibil în acelaşi timp şi pentru România.
2010. Acces la internet pe baza telefonului mobil al utilizatorului pentru browser-ul integrat. Sistemul este disponibil şi pentru România.
2011. BMW Live oferă servicii similare BMW Online (conexiunea la internet se face cu telefonul mobil al utilizatorului)
2011. Se lansează Pandora (disponibil numai în USA), prim-ul third-party app integrat pe automobil.

3. HiFi – Bang & Olufsen şi experienţa „home cinema” în automobil

De-a lungul timpului, BMW a colaborat cu cei mai mari producători pentru sistemele audio, aşa cum este Bose sau Harman Kardon. Acum, în prim plan pentru modelele BMW se află noua soluţie dezvoltată de Bang & Olufsen, sistemul care foloseşte incinte acustice din aluminiu, în stilul specific al mărcii daneze. Materialele de înaltă calitate şi designul rafinat reflectă pe deplin noua atenţie a mărcii pentru interiorul automobilului.

IMG_5336

Se remarcă prin tehnologia de înaltă fidelitate ALT (Acoustic Lens Technology) care permite o distribuţie remarcabilă a sunetelor de frecvenţă înaltă. Împreună cu izolarea fonică de excepţie, cele 16 incinte acustice cu o putere totală maximă de 1200W transformă fiecare automobil BMW într-o veritabilă sală de concerte.

Sistemul de sunet este poate fi pus în valoare prin funcţiile de internet Apps (disponibil opţional), cu aplicaţii precum Deezer sau Aupeo! care fac accesibil un univers de zeci de milioane de melodii. De asemenea poate fi utilizată conectarea USB a sistemului iDrive. Aceasta nu citeşte doar fişiere audio de înaltă calite, dar poate reda şi fişiere video pe ecranul central sau monitoarele integrate în tetiere (pentru Rear Seat Entertainment System, disponibil opţional). Sistemul de sunet Bang & Olufsen este acum disponibil, în diferite configuraţii, pe BMW Seria 7, BMW Seria 6, BMW Seria 5, precum şi pe noile BMW X5 şi BMW X6.

4. Lumină şi vizibilitate – Asistentul de fază lungă şi BMW Night Vision cu Spot dinamic de lumină

Vizibilitatea, mai ales pe timp de noapte, este un factor important pentru siguranţă. Conform statisticilor Autorităţii germane de statistică, cele mai multe accidente se întâmplă noaptea, chiar dacă traficul este semnificativ mai redus.

Faza lungă acoperă o distanţă de aproximativ 300 de metri (600m pentru tehnologia LASER), în timp ce faza scurtă acoperă 70-80 m. Distanţa de frânare pentru un şofer care se deplasează cu 100 km/h, inclusiv timpul de reacţie, este de 80 m. De aceea iluminatul optim este esenţial.

BMW foloseşte o serie de tehnologii pentru mai multă siguranţă şi confort în deplasările pe timp de noapte precum Asistent fază lungă (158 euro pentru BMW X5) sau Night Vison cu spot dinamic de lumină (2210 Euro cu TVA pentru BMW X5). Împreună cu Head-Up Display, display-ul multifuncţional sau sistemul de comenzi vocale (inclus în Sistemul de navigaţie), acestea asigură atenţia maximă a conducătorului auto asupra drumului.

Asistentul de fază lungă adaptiv

Sistemul este disponibil în această versiune din 2011, având debutul pe noua generaţie BMW Seria 3. Cu excepţia BMW Seria 1 şi BMW X1, „Asistentul de fază lungă adaptiv” este disponibil pentru întreaga gamă BMW. Prin controlul individual al farurilor (unghiul de rotaţie, activare/dezactivare), sistemul crea o zonă „acoperită” pentru a evita orbirea celorlalţi participanţi la trafic.

Sistemul se bazează pe o cameră video poziţionată pe parbriz, în dreptul oglinzii retrovizoare, pentru identificarea altor participanţi la trafic. Controlul foarte precis al fraurilor (cu până la 0,1 grade) asigură că ceilalţi participanţi la trafic sunt evitaţi de bătaia fazei lungi, doar o zonă foarte îngustă fiind ocolită de fascicolul de lumină.

Studiile au arătat că utilizatorii evită folosirea fazei lungi, din motive de comoditate. Prin asistentul de fază lungă adaptiv care operează automat faza lungă şi asigură funcţionarea fazei lunigi chiar şi în contextul unor alţi paritcipanţi la trafic, fără ca aceştia să fie deranjaţi. Conform statisticilor, se creşte utilizarea fazei lungi de la 2%, la până la 17% din timp.

BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină

BMW Night Vision se află acum la a treia generaţie. Pe baza unui algoritm complex, acesta poate recunoaşte acum pietoni sau animale mari care se află pe carosabil sau alături de caraosabil şi au potenţialul de a se intersecta cu traictoria automobilului. În baza nivelului de risc, o avertizare este afişată pe display-ul de bord şi pe Head-Up Dispaly (dacă acesta este echipat). Pictograma de avertizare indică informaţii despre tipul pericolului (pieton sau pasager), precum şi direcţia de deplasare în cazul pietonului.

În cazul unui risc major de impact se emite o avertizare sonoră şi se pregăteşte sistemul de frânare. În aceste condiţii, la cea mai simplă atingere a pedalei de frână se acţionează puterea maximă de frânare.

IMG_5506

Sistemul BMW Night Vision este completat de „Spotul dinamic de lumină”. În aceste condiţii, farurile de ceaţă sunt înlocuite de două spoturil LED speciale. Sistemul are posibilitatea de a ilumina pietonii care se află într-o zonă de pericol şi trasează o linie luminoasă către aceştia, pentru a-i scoate în evidenţă. Pentru animale este folosită o iluminare intermitentă. Se atrage astfel atenţia asupra pericolelor din trafic pentru un timp de reacţie mai redus din partea şoferilor. Împreună cu Asistentul de fază lungă se asgiură că ceilalţi participanţi la trafic nu sunt orbiţi de spotul dinamic de lumină.

Repere în dezvoltarea sistemelor de lumini BMW

1974 – Primul BMW cu faruri rotunde duble, BMW Seria 5
1991 – Faruri Xenon, premieră mondială BMW Seria 7
2001 – Primul BMW cu „Corona rings”
2003 – Primul sistem cu faruri adpative pentru iluminare în curbă.
2005 – BMW NightVision, primul constructor german care oferă acest sistem. „Corona rings” preiau funcţia de iluminare de zi.
2009 – „Corona rings” cu iuminare LED
2011 – HighBeam Assist, debut pe BMW Seria 3
2012 – BMW NightVIsion cu Dynamic Light Spot
2014 – Faruri Laser, premieră mondială BMW i8

You may also like

BMW i – i înseamnă inovaţie
BMW M3 GTS rulz
Parerea femeilor despre barbatii care conduc anumite masini

Leave a Reply

Citește articolul precedent:
BMW i – i înseamnă inovaţie

BMW i iese în evidenţă prin automobilele şi serviciile de mobilitate de avangardă, prin designul inspiraţional şi noua interpretare a...

Închide